Plus Eén op twee Toyota’s moet elektrisch zijn

Autogigant Toyota drijft de productie van elektrische wagens fors op: tegen 2025 moet de helft van alle verkochte modellen elektrisch zijn. Waterstof lijkt niet langer de eerste prioriteit.

Dit artikel maakt onderdeel uit van het dossier:
Waterstof
Fran Herpelinck | 12 juni 2019
Mirai Fuel Cell Sedan 05 Geneva Ms 2015 2
Toyota

Tot voor kort zette het Japanse Toyota, de tweede grootste autofabrikant ter wereld, sterk in op de ontwikkeling van waterstofwagens. Sinds 2015 is paradepaardje Mirai op de markt: een brandstofcelauto op waterstof. Prijskaartje: grofweg 80.000 euro. Volgens Toyota moest de Mirai een ‘wegbereider’ worden voor andere waterstofmodellen, maar die evolutie blijft voorlopig uit. Sterker nog, elektrisch krijgt de voorkeur op waterstof. Toyota maakt bekend dat het sneller dan gepland de productie van elektrische modellen opdrijft. Aanvankelijk mikte de autoreus op 2030, nu stelt het die ambitie vervroegd bij. Tegen 2025 al moet de helft van alle verkochte Toyota’s, goed voor vijf miljoen wagens per jaar, elektrisch zijn. Om die ambities waar te maken, slaat Toyota de handen in elkaar met de Chinese specialist Build Your Dreams.

Geduchte concurrentie

Met zijn beslissing volgt Toyota de tactiek van grote concurrent Volkswagen, dat tegen 2028 liefst zeventig nieuwe elektrische modellen wil lanceren. Ook wil het tegen dan 22 miljoen volledig elektrische wagens verkopen. De Volkswagen Groep (waar ook Audi, Seat, Skoda, Porsche, Bugatti, Bentley en Lamborghini deel van uitmaken, red.) investeert de komende jaren 44 miljard euro in elektrificatie en digitalisering. Ook trekt het een budget van vijftig miljard euro uit voor de ontwikkeling van nieuwe en betere batterijen.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.