Mondelez verscherpt palmoliebeleid

Mondelēz International, bekend van merken als LU, Milka, Oreo en Toblerone, wil tegen het eerste kwartaal van 2021 80 procent van de palmolie in zijn producten uit duurzame bronnen halen. Daarom zal de snoep- en koekjesfabrikant vanaf volgend jaar zijn leveranciers strengere voorwaarden opleggen op het vlak van traceerbaarheid, monitoring en acties tegen ontbossing en uitbuiting.

Ellen Vervoort | 11 september 2020
oreo mondelez palmolie
De snoep- en koekjesfabrikant wil tegen 2025 alleen nog maar duurzame palmolie gebruiken.

Palmolie is de meest gebruikte plantaardige olie in onze voeding. Van koekjes over chips tot smeerpasta: per jaar consumeert iedere Belg ongeveer veertig liter palmolie. Ook in de producten van Mondelēz zit vaak palmolie: het bedrijf vult wereldwijd 0,5 procent van de vraag in. De productie van de olie gaat echter gepaard met massale ontbossing, wat klimaatverandering aanwakkert. Ook uitbuiting en landroof zijn schering en inslag op palmolieplantages.

Strengere voorwaarden

Als internationaal voedingsbedrijf voelt Mondelēz zich naar eigen zeggen verplicht om de problemen rond de productie van palmolie aan te pakken. Daarom formuleert het bedrijf scherpere voorwaarden voor zijn palmolieleveranciers:

  • Leveranciers moeten de volledige verantwoordelijkheid opnemen, hun palmolie traceren en de productie ervan monitoren. Dat houdt in: alle palmolie moet terug te traceren zijn naar plantages, en die moeten worden gemonitord via satellietbeelden. Zo wil de internationale groep ontbossing een halt toe roepen.
  • Elke leverancier moet de palmoliefabrieken en de plantages in zijn toeleveringsketen identificeren via Global Forest Watch. Dat online platform is een initiatief van het World Resources Institute en levert real-time informatie over de toestand van bossen wereldwijd. Zo gaat het illegale ontbossingen en onduurzame activiteiten tegen.
  • Leveranciers moeten hun vooruitgang in het monitoringsproces aantonen via rapportages door onafhankelijke auditors.
  • Mondelēz wil uitbuiting in de industrie voorkomen door leveranciers hogere eisen op de leggen op het vlak van mensenrechten. Het bedrijf zal hen een due diligence-strategie opleggen waarmee ze risico’s in hun activiteiten en toeleveringsketen identificeren en voorkomen.

Samenwerking noodzakelijk

Vanaf het voorjaar van 2021 zal 80 procent van de aangeleverde palmolie aan deze aangescherpte voorwaarden voldoen, verwacht Mondelēz. Dat percentage moet daarna zo snel mogelijk groeien. De internationale groep formuleerde immers de doelstelling om tegen 2025 alleen nog maar palmolie te gebruiken die gecertificeerd is door de Roundtable of Sustainable Palm Oil (RSPO), een wereldwijd gedragen standaard voor duurzame palmolie.

In dat kader sloot Mondelēz zich ook aan bij de Forest Positive-coalitie van The Consumer Goods Forum. Daarin zetelen bedrijven die samen met overheden, ngo’s, kleine boeren en lokale stakeholders de strijd tegen ontbossing aangaan.

Bron: Mondelēz International

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!