Duitsland test elektrisch snelwegsysteem voor trucks uit

Duitsland gaat een nieuw type snelweg testen. Technologie- en elektronicagigant Siemens rust autowegen uit met elektrische leidingen die trucks van stroom voorzien.

Ellen Vervoort | 9 augustus 2019
Soicmol201428 03 300Dpi
SCANIA

Drukke transportroutes binnen industriezones of rondom havens wegen zwaar op het milieu en het klimaat, ook in het industrierijke Duitsland. Siemens werkt aan een oplossing: de eHighway. Dat zijn snelwegen met elektrische leidingen, vergelijkbaar met de leidingen waarmee trolleybussen of trams rijden.

In plaats daarvan rijden er over de eHighway vrachtwagens met een stroomafnemer op hun dak. Via een sensor kunnen die zich automatisch of manueel met de elektriciteitsleidingen verbinden en kan de vrachtwagen elektrisch rijden. Van zodra de vrachtwagen de traditionele weg oprijdt, gaat hij over op hybride. De trucks halen een snelheid van 90 kilometer per uur

Industrieparken en shuttlediensten

De eHighway is geschikt voor transport op korte en lange afstanden waarbij steeds dezelfde weg gevolgd wordt, bijvoorbeeld in havens of industriegebieden. Maar ook shuttlediensten kunnen over de eHighway rijden. Als 30 procent van het transportverkeer op deze manier elektrisch over de Duitse snelwegen zou rijden, kan dat volgens Siemens niet alleen 7 miljoen ton CO2 besparen, transporteurs kunnen per 100.000 kilometer maar liefst 16.000 euro brandstof uitsparen. Bovendien daalt de luchtvervuiling en geluidsoverlast veroorzaakt door wegtransport.

Eerder testte Siemens zijn eHighway al in Zweden en Californië. Vandaag is de eerste elektrische snelweg in Duitsland klaar. De technologie kan volgens Siemens in elke weginfrastructuur worden geïntegreerd. Het traject waarop Siemens die testen zal uitvoeren, bevindt zich tussen de luchthaven van Frankfurt en een lokaal industriepark.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!