Deze duurzame start-ups kunnen de modewereld veranderen

Elk jaar reikt modegigant H&M vijf Global Change Awards uit aan jonge bedrijven die de modewereld duurzamer maken. In 2019 viel onder meer circular.fashion in de prijzen, een start-up die een digitaal platform maakt om kleding circulair te maken.

Dit artikel maakt onderdeel uit van het dossier:
Duurzame mode
Kathleen Van Goethem | 26 september 2019
Blur 1850082 960 720

De Global Change Awards worden uitgereikt aan textielbedrijven die grondstoffen efficiënter gebruiken, minder afval produceren en/of giftige chemicaliën en materialen vervangen door een duurzamer alternatief. Een jury van internationale experts in mode, innovatie en circulaire economie opgewekte de winnaars. Bovendien krijgen ze een jaar lang ondersteuning bij de verdere ontwikkeling van hun product.

Editie 2019

Het prijzengeld van 1 miljoen euro wordt verdeeld door het grote publiek onder de volgende vijf laureaten:

• circular.fashion: een digitaal systeem om kleding volledig circulair te maken (Duitsland: € 300.000)

• Dimpora: veroorzaakt een biologische afbreekbaar Sanitair membraan op minerale basis voor buitenkleding (Zwitserland: € 250.000).

• Green Nettle Textile: maakt vezels van brandnetels en gecreëerde kansen kansen voor boeren in Kenia (Kenia: € 150.000).

• Petit Pli: fabriceert kinderkleding die meegroeit (uitzet) waardoor de impact op het milieu vereist (VK: € 150.000).

• Le Qara: gebruikt micro-organismen om vegan biologisch afbreekbaar leer te maken (Peru: € 150.000).

Milieu-impact mode-industrie

Textielrecyclage staat nog in de kinderschoenen: elk jaar belandt zo'n 15 miljoen ton textielafval wereldwijd op stortplaatsen. Nu steeds meer mensen trendy kleren kunnen kopen, moet het verwerkingsproces worden uitgevoerd. “De winnaars van de Global Change Award bewijzen dat het mogelijk is om de milieu-impact van de mode-industrie te verbeteren. Ze zijn een echte inspiratiebron en geweldige partners voor elk modebedrijf dat wil bijdragen aan de bescherming van de planeet en onze levensomstandigheden.” aldus Karl-Johan Persson, van H&M Foundation.

Intussen is de wedstrijd voor editie 2020 van start gegaan.

Inzenden kan tot 16 oktober 2019.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!