Plus “De zelfrijdende auto lost straks de files op”

Is het fileleed opgelost als we straks allemaal in een zelfrijdende auto zitten? De believers, Uber en Google op kop, zijn ervan overtuigd dat zelfstandige voertuigen een vlottere verkeersstroom garanderen. Maar volgens sommige wetenschappers gaan de files daardoor juist toenemen, zeker in een stedelijke omgeving. En de autobouwers, die lijken vandaag meer in te zetten op connected cars, mét chauffeur.

Dit artikel maakt onderdeel uit van het dossier:
Transport & Mobiliteit
Paul Gebruers | 12 juli 2017
Tesla
© Tesla

Jan Christiaens, dienst Beleid, Communicatie & Onderzoek bij Mobiel 21

“De jongste tijd zijn onverwachte problemen opgedoken met zelfrijdende auto’s. Een zelfrijdende auto van Uber is gecrasht. Ook met de Google Car gebeurden enkele ongevallen. Daardoor liggen de ontwikkelingen nu een beetje stil. De ontwikkelaars trappelen technologisch ter plaatse. Veel meer aandacht gaat op dit moment naar wat wel eens de tussenstap zou kunnen zijn: de connected car. Tesla en andere autobouwers willen auto’s met elkaar laten communiceren, bijvoorbeeld om hen onderling automatisch een zekere afstand te laten bewaren. Ook communicatie met parkeerassistenten behoort tot de mogelijkheden.”

“Technologische optimisten voorspellen dat de zelfrijdende wagen over twee jaar klaar is. Dat geloven wij niet. Voorlopig is de chauffeur niet weg te denken aan boord van de auto. Bij tests moeten de bestuurders nog altijd ingrijpen om de wagen op de baan te houden. De crashes gebeuren steevast als de auto’s zonder chauffeur op pad gaan.”

“Bovendien stellen we ons de vraag wat het succes van de zelfrijdende auto, zodra die technologisch op punt staat, met ons mobiliteitsgedrag zou doen. De combinatie van minder ongevallen, meer comfort en een nuttige of aangename besteding van de reistijd maakt autorijden veel aantrekkelijker. Dat zou tot meer gebruikers leiden, en dus ook tot meer files. Pendelaars die nu het openbaar vervoer nemen, stappen misschien over op de zelfrijdende auto. Ons wegennetwerk kan dat in zijn huidige vorm niet aan.”

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.