Plus “De wijk van morgen wordt nu gebouwd”

In de bouwsector is een revolutie aan de gang. Innovatieve technologieën en nieuwe businessmodellen veranderen de manier waarop we bouwen drastisch. Ook in Vlaanderen beweegt er heel wat, maar het blijft bij losse initiatieven. “Onze bouwbedrijven moeten meer informatie delen”, meent Peter-Paul van den Berg, directeur van Kamp C. Het platform De Wijk van Morgen, zijn geesteskind, biedt voorbeelden en demo’s op een presenteerblaadje aan.

Dit artikel maakt onderdeel uit van het dossier:
Duurzaam Bouwen
12 januari 2017
20160216 Wijk Van Morgen 43 A6
Peter-Paul van den Berg, Kamp C

In de transitie naar een nieuwe economie en een duurzame samenleving komt het er als bedrijf op aan de boot niet te missen. Ook in de bouw- en renovatiesector kan een duurzame aanpak bedrijven een voorsprong opleveren, zegt Peter- Paul van den Berg, directeur van Kamp C, het provinciaal centrum voor duurzaam bouwen en wonen in Westerlo. “Overal om ons heen vind je voorbeelden van duurzaam bouwen. Maar er zijn nog veel knelpunten die de opschaling en doorstroming van nieuwe ontwikkelingen tegenhouden. Met De Wijk van Morgen willen we duurzame innovaties in de bouwsector een duwtje in de rug geven.” 

Qua performantie zijn jullie alvast goed bezig: dagelijks verschijnen er verse nieuwsberichten die duurzame innovaties in de bouw op een laagdrempelige manier presenteren. 

De Vlaamse bouwsector is behoudsgezind. Men beseft wel dat er van alles gebeurt op het vlak van duurzame innovaties en cleantech, maar het kost veel tijd en energie om die ontwikkelingen op de voet te volgen. Wij willen professionals uit de bouwsector ontzorgen door die informatie te bundelen en op maat aan te bieden. 

Hoe gaat dat in zijn werk? 

Twee medewerkers van De Wijk van Morgen scannen permanent de digitale horizon op zoek naar informatie die relevant is voor onze bouwsector. Beleidsinitiatieven, sprekende cases, in het oog springende duurzame gebouwen, nieuwe snufjes en beloftevolle technologieën: het komt allemaal op onze radar. De artikels komen van overal: de nationale en internationale pers, sociale media, nieuwsbrieven, blogs … We screenen ze op relevantie en sorteren het nieuws per doelgroep. Alleen nieuwswaardige artikels worden weerhouden. Als de CEO van een doorsnee kmo zelf naar die informatie op zoek moet gaan, verliest hij veel tijd en dreigt hij ook nog eens de weg kwijt te raken in het overaanbod. Wij bieden de informatie kant en klaar aan, in de vorm van korte artikeltjes en foto’s. Als je een halfuurtje op onze nieuwspagina rondsurft, ben je mee met de laatste ontwikkelingen. We verspreiden ook drie elektronische nieuwsbrieven naar specifieke niches: de bouwbedrijven en de aannemerij, ingenieurs en architecten, en producten en technieken.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.