MVO

De do’s and don’ts van duurzaamheidscommunicatie

Engineering- en adviesbureau Greenfish organiseerde voor de vierde keer – en voor de eerste keer virtueel – de Green Mind University waarbij deelnemers zich volledig konden onderdompelen in de wereld van duurzaam ondernemen. Sustainability manager bij Delhaize Charlotte De Vroey en onze hoofdredacteur Katelijne Norga, ook zaakvoerder van consultancybedrijf Pantarein Publishing gespecialiseerd in duurzame storybuilding, gingen met elkaar in gesprek over het topic duurzaam communiceren.

Inès Aoun | 24 november 2021
Duurzaamheidsverslag

De rode draad doorheen de Green Mind University was de vraag hoe organisaties en bedrijven het pad richting klimaatneutraliteit kunnen effenen. Kleppers van de Boston Consulting Group, Climeworks, Dopper, Janssen Pharmaceutica en Too Good to Go tekenden present in talloze workshops.

Tijdens een panelgesprek, dat volledig gewijd was aan duurzaamheidscommunicatie, peilde Julie Bleeker, Sustainable Business Transformation Manager bij Greenfish bij Katelijne Norga en Charlotte De Vroey naar de do’s and don’ts van duurzaamheidscommunicatie. We pikken er de vier belangrijkste conclusies uit.

1.Vergeet je medewerkers niet

Charlotte De Vroey: “Investeerders, consumenten, bedrijven in de sector … allemaal willen ze weten wat je doet op het vlak van duurzaamheid. Maar vaak wordt een belangrijke doelgroep vergeten: de werknemers. Zij moeten ook geïnformeerd worden over waar het bedrijf mee bezig is. Ik heb mijn collega’s bijvoorbeeld uitgelegd waarom een retailer als Delhaize bezig is met mensenrechten, want die link is op het eerste gezicht niet duidelijk.”

Katelijne Norga: “We merken dat er vaak nog te weinig aandacht gaat naar de interne activering rond duurzaamheid. Doe je strategie en roadmap tijdens interne trainingen uit de doeken – waarom doen jullie wat jullie doen –, zet updates op intranet, schrijf nieuwsupdates voor de nieuwsbrief, hang posters op, schrijf een wedstrijd uit … Op die manier maak je van je medewerkers je eigen duurzaamheidsambassadeurs.”

2.Wees transparant …

Katelijne Norga: “Blink niet uit in vaagheid. Bepaal voor je doelstellingen concrete key performance indicators of KPI’s. Zet je resultaten kracht bij met cijfermateriaal. Vermeld bijvoorbeeld je CO2-voetafdruk, aantal ton geproduceerd afval, het aantal kilometers dat medewerkers afleggen … Maak er ook geen goednieuwsshow van en wees eerlijk over je werkpunten en uitdagingen. Op die manier vermijd je dat je beticht wordt van greenwashing. We merken dat veel bedrijven als de dood zijn voor die beschuldigingen. Maar als je eerlijk communiceert over je vorderingen en niets opklopt, dan is er geen probleem.”

Charlotte De Vroey: “Als je twijfelt om ergens over te communiceren, stel je dan de volgende vraag: ben ik trots op wat het bedrijf heeft bereikt? Is het een uitzonderlijke mijlpaal die ons opnieuw een stap dichter bij ons doel brengt of is het louter iets dat mooi meegenomen is.”

Katelijne Norga: “Inderdaad, beperk je tot prestaties die betrekking hebben op de kernactiviteiten van het bedrijf. Een bijenhotel is een goed begin, maar communiceer over waar je echt een verschil maakt binnen je sector.”

3. … maar hou het eenvoudig

Charlotte De Vroey: “Communicatie naar het grote publiek is het effectiefst wanneer je het eenvoudig houdt. Schotel je klanten dus niet je hele duurzaamheidsverslag voor, maar pik er enkele hoofdboodschappen uit en communiceer daarover. Kortom: pick your battles. Bij Delhaize kozen we bijvoorbeeld voor ‘minder plastic’, ‘minder CO2’ en ‘minder voedselverlies’. Die onderwerpen bepaalden we aan de hand van de materialiteitsmatrix die we hebben uitgevoerd, waarbij we onze stakeholders hebben ondervraagd.”

4. Doe aan storytelling

Katelijne Norga: “Communiceer niet één keer per jaar wanneer je duurzaamheidsverslag uitkomt, maar weef verhalen en cases rond je duurzaamheidsstrategie die je gedurende het hele jaar in de kijker kunt zetten. Herhaling werkt. Verhalen en cases zijn ook inspirerend voor andere bedrijven. Daarmee kan je hen overtuigen om de sprong te wagen. Communiceren over duurzaamheid geeft je de kans om deel uit te maken van de oplossing.”

Wie is Greenfish?

Greenfish is een ingenieurs- en adviesbureau dat bedrijven begeleidt in hun duurzame transformatie op weg naar klimaatneutraliteit. Met de juiste expertise en sectorkennis biedt ze organisaties advies op maat, stelt strategieën op en helpt met de technische implementatie hiervan. Meer dan 250 experts, verdeeld over 5 Europese steden, zetten zich in om bedrijven zo duurzamer en winstgevender te maken en te houden.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!