De Bijenkorf lanceert eigen duurzaamheidslabel

Wie kleding of schoenen koopt bij De Bijenkorf, kan vanaf nu bewust kiezen voor duurzame producten. Daarmee wil de Nederlandse winkelketen haar klanten duidelijk informeren over de arbeidsomstandigheden waarin het product is gemaakt, of dat gebeurde met respect voor het milieu en of er aandacht wordt geschonken aan dierenwelzijn.

Ellen Vervoort | 2 september 2019
Amsterdam 1000X668 Cropped

Een product krijgt het duurzaamheidslabel in de vorm van een bij als alle betrokkenen een eerlijke prijs hebben gekregen voor hun werk, of als er biologisch, gerecycleerd, milieuvriendelijk of diervriendelijk materiaal in verwerkt is. Producten en materialen die aan (een deel van) die criteria voldoen, hebben vaak een wereldwijd geaccepteerd keurmerk (GOTS voor katoen, GRS voor gerecyclede materialen en UTZ voor duurzaam verbouwde koffie en cacao). Om die zaken duidelijker te maken aan de klant, heeft De Bijenkorf intussen al meer dan 1000 producten van het opvallende groene label voorzien.

Biodiversiteit

De Bijenkorf tekende in 2016 al in op het Nederlandse convenant duurzame kleding en ondertekende enkele weken geleden het wereldwijde G7 Fashion Pact waarmee 32 grote bedrijven de kledingindustrie verder willen verduurzamen. In het kader daarvan voegde de keten ook al duurzamere merken aan het assortiment toe. Nu volgt dus het label. CEO Giovanni Colauto: “We vinden het belangrijk om meetbare doelen te stellen op het vlak van klimaat, biodiversiteit en oceanen.”

De winkelketen is ook hoofdsponsor van The Pollinators, een initiatief van Stichting The Tipping Point en sociale onderneming Nudge. Sinds 2016 ondersteunt De Bijenkorf hun platform voor lokale initiatieven die de biodiversiteit verbeteren.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!