Colruyt werkt aan ecoscore

Supermarktketen Colruyt werkt aan een ecoscore. Die moet klanten informeren over de ecologische impact van producten.

Ellen Vervoort | 8 januari 2020
Clpwinkelbeelden004
Colruyt Group

Afgelopen jaar brak de nutriscore volledig door. Die geeft consumenten in één oogopslag informatie over de voedingswaarde van producten in de supermarkt. Maar over de ecologische impact van voedingswaren beschikten klanten tot nu toe over weinig informatie. Daar wil Colruyt Group verandering in brengen. Stefan Goethaert, directeur productie en kwaliteit bij de supermarktketen, kondigde op Radio 2 de komst van een ecolabel aan.

Complex

Dat idee is niet nieuw. In Groot-Brittannië had retailer Tesco al eerder dergelijke plannen, maar daar kwam tot nu toe weinig van in huis. Een ecoscore is volgens Stefan Goethaert dan ook erg complex om te realiseren: “Om de milieu-impact te meten, moet je de volledige keten in kaart brengen en dat is een moeilijke opdracht. Groots uitpakken met zo'n ecoscore zal daarom nog niet voor 2020 zijn, al kunnen we wel al de eerste zichtbare resultaten verwachten.”

Verticale basilicum verbouwen

Wat duurzaamheid betreft is Colruyt Group niet aan zijn proefstuk toe. De keten experimenteert op dit moment volop met verticale landbouw, waarbij ze planten in meerdere lagen telen. Omdat er minder ruimte en energie nodig is doordat licht, warmte, water en voedingsmiddelen heel gecontroleerd worden toegediend, heeft dat soort landbouw een kleinere ecologische voetafdruk. Colruyt test het systeem momenteel met basilicumplanten die in de loop van 2020 in de winkelrekken van Bio-Planet moeten liggen.

Bron: Vilt

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!