Colruyt lanceert Eco-Score voor voedingsproducten van eigen merk

Voedingsproducten van het Boni Selection-merk van supermarktketen Colruyt Group krijgen vanaf nu een Eco-Score. Die is te raadplegen via de SmartWithFood-app van de groep. Op termijn wil de retailer de milieu-impact van zijn eigen merken verder verkleinen, in samenwerking met de leveranciers.

Inès Aoun | 10 maart 2021
Boni Kids 4

De Eco-Score van Colruyt Group geeft de ecologische voetafdruk van een product weer. Bij het opstellen van de score wordt rekening gehouden met de volledige levenscyclus van een product: de impact op de klimaatverandering, het watergebruik, het landgebruik, het fijnstof en de verzuring.

Stefan Goethaert, verantwoordelijk voor het Eco-Score-project bij Colruyt Group: “Deze Eco-Score gaat dus veel verder dan alleen de CO2-uitstoot. De Eco-Score neemt ook plus- en minpunten (bonus-malusscores) in rekening, zoals transport, recycleerbaarheid en certificatie.”

Online te raadplegen

Voorlopig maakt Colruyt Group de Eco-Scores van ongeveer 2500 voedingswaren van haar huismerken enkel online beschikbaar via de SmartWithFood-app. De consumenten kunnen met die app de barcode scannen van een voedingsproduct en krijgen zo de overeenkomstige Eco-Score te zien. Stefan Goethaert: “Voor de zomer zullen eveneens de Eco-Scores van nationale merkproducten te consulteren zijn via onze online tools.” In de toekomst wil Colruyt Group de scores op de verpakking van haar eigen voedingsproducten laten drukken.

Milieuscore van de eigen merken verbeteren

Parallel wil Colruyt Group actief de milieu-impact van haar eigen (voedings)merkproducten verder verminderen. Daarbij wordt systematisch de milieu-impact van eigenmerkproducten onder de loep genomen via levenscyclusanalyses. Samen met de leveranciers zal daarna bekeken worden welke acties het meest effect hebben op het milieu.

Hoe wordt de Eco-Score berekend?

De methodologie van de Eco-Score werd uitgewerkt door een acht onafhankelijke Franse spelers (ECO2 Initiative, Etiquettable, FoodChéri, Marmiton, Open Food Facts, ScanUp, Seazon en Yuka). De score is opgebouwd uit twee componenten, enerzijds de resultaten van de levenscyclusanalyse van een product (van boer tot bord) en anderzijds de toevoeging van extra indicatoren volgens een bonus-malussysteem. De berekening van de score is gebaseerd op de PEF-methode (Product Environmental Footprint).

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!