CO2-uitstoot van Belgisch wagenpark stijgt weer

De totale CO2-uitstoot van het Belgische wagenpark is voor het eerst sinds 1995 gestegen. De oorzaak? Steeds meer mensen kiezen voor een benzinewagen in plaats van een dieselwagen.

Ellen Vervoort | 3 januari 2019
Traffic Jam 1703575 1920

Uit cijfers van autofederatie Febiac blijkt dat Belgen steeds minder vaak kiezen voor een dieselauto. Ten opzichte van 2017 daalde het aandeel nieuwe dieselwagens met 11 procent (van 46 procent naar 35 procent), benzinewagens werden dan weer 10 procent vaker verkocht (goed voor 58 procent). Dat zorgt ervoor dat de CO2-uitstoot van ons wagenpark opnieuw stijgt. Omdat dieselwagens minder CO2 uitstoten dan auto’s op benzine, steeg de gemiddelde CO2-uitstoot van een nieuwe wagen van 115,8 gram per kilometer in 2017 naar 119,1 gram in 2018.

De afkeer van dieselwagens heeft volgens Joost Kaesemans, woordvoerder van Febiac, verschillende redenen: “De hoge dieselprijs, het slechte imago van diesel of het feit dat heel wat mensen diesel te vervuilend vinden, veroorzaken deze beweging.” Diesel mag dan wel minder CO2 uitstoten, bij de verbranding ervan komen meer stikstofoxiden (NOx) vrij. Die spelen een rol bij de verzuring, smog en ozonvorming.

Meer inschrijvingen

Hoewel werd verwacht dat de WLTP-norm (dat is de vernieuwde emissietest die in september van kracht werd) de stijgende autoverkoop omwille van lange wachttijden zou doen kantelen, groeide de markt toch lichtjes. 2018 is het vierde opeenvolgende jaar met hogere verkoopcijfers: er werden net geen 550.000 nieuwe auto’s ingeschreven, 3000 meer dan in 2017.

Het inschrijvingsaantal van lichte bedrijfsvoertuigen of bestelwagens brak een record met net geen 78.000 stuks. Door de toenemende populariteit van e-commerce en de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton in 2016, kiezen heel wat kleine bedrijven vandaag voor bestelwagens in plaats van zwaardere voertuigen.

Elektrische auto’s

Hoeveel elektrische en hybride auto’s er het afgelopen jaar werden gekocht, is nog niet bekend. Maar volgens Febiac blijft de verkoop miniem. In 2017 werden 2713 elektrische auto’s ingeschreven in ons land, bijna 32 procent meer dan het jaar voordien. Dat kwam neer op minder dan een halve procent van de totale autoverkoop. “Dat komt onder meer door de beperkte productiecapaciteit bij de constructeurs, het gebrek aan laadpalen en minder fiscale voordelen”, legt Joost Kaesemans uit.

Op dat vlak kan ons land nog heel wat leren van Noorwegen. Daar stimuleert de overheid de verkoop van elektrische wagens door die niet te belasten, waardoor de aankoopprijs ongeveer hetzelfde is als voor als auto’s met een klassieke verbrandingsmotor. Wie elektrisch rijdt, mag daarnaast gratis parkeren en over busrijstroken rijden. Het aanbod laadpalen werd ook fors uitgebreid.

Het resultaat? In 2018 bereikte de verkoop van elektrische auto's in Noorwegen een marktaandeel van meer dan 31,2 procent. In 2017 lag dat percentage nog op 20,8 procent. Tegen 2025 mag geen enkele nieuwe wagen die op fossiele brandstof meer in het Noorse wagenpark worden ingeschreven.

Bron: De Tijd, persbericht Febiac

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!