Plus CO2-uitstoot van bedrijfswagens daalt

Sinds 2012 is de CO2-uitstoot van de gemiddelde bedrijfswagen met 17 procent gedaald. Dat blijkt uit een onderzoek van Acerta. Maar gaat het snel genoeg?

Koen Coel | 5 augustus 2019
Adobe Stock 169708232

HR-dienstverlener Acerta merkt dat het aantal werknemers met een salariswagen al enkele jaren stagneert. De bedrijfswagen is dus nog steeds populair, maar vele nieuwe werknemers kiezen voor alternatieven.

Bovendien daalt de CO2-uitstoot van bedrijfswagens. Acerta berekende dat alle bedrijfswagens die in 2018 in gebruik waren, dus niet enkel de nieuwe inschrijvingen, gemiddeld 117,85 gram CO2 per kilometer uitstoten. Dat betekent een daling van 17 procent ten opzichte van 7 jaar geleden.

6 procent schoner

De HR-dienstverlener merkt ook op dat firmawagens iets ecologischer scoren dan particuliere auto’s. Uit cijfers van Febiac, de federatie van de Belgische auto- en tweewielerindustrie, blijkt dat de bedrijfswagens die in 2017 als nieuw ingeschreven werden, een gemiddelde uitstoot hebben van 112 gram CO2 per kilometer. Nieuwe bedrijfswagens doen het daarmee zes procent beter dan de nieuwe particuliere wagens. Die stoten gemiddeld 119,2 gram CO2 per kilometer uit. Volgens Acerta is het dan ook geen goed idee om de bedrijfswagen volledig af te schaffen en te vervangen door particuliere auto’s.

Toch wil dat niet zeggen dat bedrijven zichzelf op de borst mogen kloppen. Tegen 2021 mogen nieuwe wagens gemiddeld slechts 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. Voorlopig zitten dus zowel nieuwe bedrijfswagens als auto’s van individuen daar nog ver boven. Arcerta verwacht wel dat de shift naar groenere bedrijfswagens zich zal verderzetten.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.