Plus CityDepot maakt werk van slimme stadsdistributie

Onze steden kampen stuk voor stuk met verkeersoverlast en dat bezorgt distributeurs serieuze kopzorgen. Wie goederen moet leveren of ophalen, verliest er tijd mee en hindert het andere verkeer. CityDepot biedt gebundeld transport aan met ecologische voertuigen. Daardoor vermindert het aantal zware vrachtwagens in de stad en worden er minder kilometers gereden.

Dit artikel maakt onderdeel uit van het dossier:
Transport & Mobiliteit
Hilde Pauwels | 11 juli 2017
Bestelwagentruck3
© CityDepot

Duurzaam transport in de stad: om dat te realiseren voorziet CityDepot depots aan de rand van de stad. Klanten kunnen er hun goederen afleveren en CityDepot brengt ze met milieuvriendelijke transportmiddelen, zoals fietsen of elektrische bestelwagens, tot op hun bestemming. Het bedrijf haalt ook goederen op, bijvoorbeeld bij particulieren die een pakje willen retourneren. “Er zijn ook klanten die te weinig tijd of plaats hebben om een levering in ontvangst te nemen, ook zij kunnen in onze depots terecht”, zegt Marc Schepers, oprichter van CityDepot.

Dichtslibbende stadswegen

Schepers startte het bedrijf op in Hasselt in 2011. Het was aanvankelijk een vzw die draaide op de betrokkenheid van lokale ondernemers. In 2015 werd het een nv en een dochteronderneming van bpost. “Ik ben ervan overtuigd dat distributie in steden anders moet”, zegt Schepers. In zijn vorige jobs ondervond hij aan den lijve de gevolgen van dichtslibbende stadswegen. “Als geograaf ben ik begaan met de inrichting van de openbare ruimte. Vroeger werkte ik onder meer als consultant op het vlak van mobiliteit en stadsontwikkeling. Geregeld kwam ik in aanraking met stedelijke verkeersproblemen. Het bracht me op het idee om een concreet project op te starten.” CityDepot is intussen in tal van Belgische steden actief, zoals Hasselt, Brussel, Antwerpen, Gent, Charleroi en Luik.

Lokaal netwerk

CityDepot onderscheidt zich van klassieke transportbedrijven door zijn actieradius: het bedrijf is hoofdzakelijk actief in en rond steden. Nabijheid is een belangrijke factor, want dat maakt flexibele levertijden mogelijk. “Stadsdistributie kampt met verschillende uitdagingen: fi les, smalle historische straten, verkeersvrije zones … Voor bedrijven en handelaars die in hoge mate aangewezen zijn op distributie, is het transport van, naar en in de stad echt niet vanzelfsprekend. Ze verliezen tijd en het laden en lossen zorgt dikwijls voor overlast. Onze sterkte is dat we ecologische voertuigen op maat van de stad inzetten. We bundelen de goederen zodat we de ladingscapaciteit van onze voertuigen optimaal benutten. Zo halen we niet alleen vrachtverkeer weg uit de stad, we zorgen er ook voor dat er minder kilometers worden afgelegd”, legt Schepers uit.

Actief stockbeheer

Sommige koerierbedrijven werken in een bepaalde niche, zoals het leveren van online bestelde pakjes aan particulieren of het bezorgen van maaltijden. CityDepot heeft de ambitie om een breder aanbod te verzorgen, dat alle behoeftes van een stad afdekt. Zonnepanelen, airco’s, vaten bier, hotellinnen, goederen voor ketens als Zalando en Standaard Boekhandel, leveringen van cateraars: alles kan. “Onze dienstverlening is ruimer dan louter distributie. We zijn ook een market place waar we vraag en aanbod op elkaar afstemmen; we bieden een platform aan. Actief stockbeheer is perfect mogelijk. Klanten die ons inschakelen voor de laatste transportkilometers, kunnen in pakweg Gent, Brussel en Hasselt voor dezelfde formule kiezen. Door de samenwerking met onze partners garanderen we dat hun hele werkingsgebied wordt bereikt, ook buiten de steden. Wie een webshop heeft, kan bij ons terecht voor de volledige logistieke afhandeling.”

Sterke IT

Om CityDepot effi ciënt te laten werken, heeft het bedrijf een stevige IT-poot. Alle klanten staan in verbinding met het IT-platform van CityDepot. Via dat platform geven ze aan welke levering wanneer op welke plaats moet arriveren. “Voor dag en dauw volgen we dat op. Goederen van verschillende klanten brengen we samen – cargopooling – en dan kan het transport beginnen. IT is de sleutel in onze organisatie.”

Het komt erop aan de kosten van de extra tussenstop voor de klanten zo laag mogelijk te houden. “Die kosten moeten lager zijn dan de toegevoegde waarde die je biedt”, zegt Schepers. “Voor een deel zijn de transportstromen goed in te schatten, zodat we de mankracht daarop kunnen afstemmen. Er is ook heel wat flexibiliteit nodig om pieken op te vangen, zoals na een feestdag. Daarvoor werken we samen met partners.”

Circulatieplan

CityDepot probeert het verschil te maken, maar toch is er nog heel wat werk aan de winkel om stadsdistributie structureel te verduurzamen. “De markt reageert soms traag en daar moet je als jong bedrijf rekening mee houden. Er moet een bewustzijn groeien over de waarde die wij toevoegen. Het is zoals met fi les: we blijven ondanks alles in de wagen stappen en gaan de vraag uit de weg of het niet efficiënter en duurzamer kan. We zien wel dat er zaken aan het veranderen zijn, net omdat mobiliteitsproblemen steeds nijpender worden. De vraag naar oplossingen neemt toe, maar het vergt tijd. Gent voerde een circulatieplan in en dat werkt goed. Wie wil laden en lossen, kan dat tussen 18 en 11 uur. Alleen Bubble Post en CityDepot kunnen de hele dag leveren, net omdat ze duurzame oplossingen bieden.”

Waterweg

In Hasselt koos CityDepot bewust voor een stek aan het Albertkanaal. “Voor bepaalde categorieën van goederen kan het kanaal een uitweg bieden. Denk bijvoorbeeld aan afwerkingsmateriaal voor de bouwsector. Een denkpiste is dat wij goederen via het Albertkanaal ontvangen, opslaan in het depot en leveren op stedelijke werven. Onze dienstverlening hoeft trouwens niet te stoppen bij het afleveren van de goederen. Ook op de werf kunnen we diensten aanbieden. Nu worden vaak grote partijen geleverd, bijvoorbeeld tegels voor dertig appartementen. Die staan soms wekenlang op de werf, waar ze het risico lopen om gestolen te worden of beschadigd te raken. CityDepot kan snel de gewenste hoeveelheid leveren en eventueel pakketten samenstellen per appartement: schakelaars, lavabo’s, kranen ... Ondernemingen als Shipit en Blue Line Logistics leggen zich toe op transport over het water. Momenteel onderzoeken we welke samenwerking mogelijk is.”

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.