China gaat slimme autoweg van 120 kilometer aanleggen

De Chinese provincie Zhejiang gaat een slimme, groene autoweg aanleggen van 120 kilometer lang. Zelfrijdende wagens zullen er aan 150 kilometer per uur over kunnen rijden, ze worden vanzelf opgeladen en de tolheffing wordt automatisch betaald.

12 februari 2018
Hong Kong Cars 1447878 1280X960

Tegen 2022, wanneer in Hangzhou de Aziatische Spelen worden gehouden, wil China een slimme autoweg installeren die de steden Hangzhou, Shaoxing en Ningbo met elkaar verbindt. Langs de autoweg zullen oplaadstations opgesteld staan voor elektrische auto’s, maar de geïntegreerde zonnepanelen maken het ook mogelijk de auto's al rijdend op te laden. Geen tolhokjes langs de slimme Chinese autoweg, want de kosten worden automatisch in rekening gebracht. Het project zal big data opleveren die gebruikt zullen worden voor de bouw van gelijkaardige snelwegen in de toekomst.

Beschadigd

Door de aanleg van de hoogtechnologische snelweg wil China de snelheid van het verkeer met 20 à 30 procent optrekken. Verwacht wordt dat de reistijd van Nongbo naar Hangzhou, momenteel een verplaatsing die twee uur duurt, zal halveren.

China experimenteerde al eerder met slimme autowegen. In Jinan (provincie Shandong) werd eind 2017 een slim autotraject van 2 kilometer lang geopend. De zonnepanelen konden 800 gezinnen van stroom voorzien en ook de elektrische wagens die over de autoweg reden. Het pilootproject werd al na één week stopgezet omdat de autoweg beschadigd raakte.

Wattway

'Zonnewegen' zijn een relatief jonge technologie en verkeren vooralsnog in de demonstratiefase. In 2014 haalde Nederland een wereldprimeur met de aanleg van het eerste fietspad, 70 meter lang, in Krommenie (Noord-Holland). In 2016 volgde Frankrijk met de eerste zonneweg voor auto's. In een dorp in Normandië werd de 'Wattway' aangelegd: een autoweg van 1 kilometer lang, die werd uitgerust met meer dan 2800 zonnecellen. Volgens de fabrikant zou de weg, die vijf miljoen euro kostte, gemiddeld 767 kilowattuur per dag opwekken. 

Over het potentieel van zonnewegen heerst er bij experts heel wat verdeeldheid. Sommigen bestempelen ze als een duur hebbeding, dat het imago van zonne-energie als toegankelijke energiebron schade berokkent. Anderen menen dat het wel degelijk een oplossing is om de CO2-emissies van drukke steden te reduceren en het gebruik van elektrische voertuigen te stimuleren. 

Bronnen: Chinasquare, Scientias

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!