Het Californische parlement keurde vrijdag het verbod goed. Vanaf 2036 stopt de verkoop van grote vrachtwagens en bussen die op diesel rijden. Het Amerikaanse Milieuagentschap (EPA) moet de nieuwe regel wel nog goedkeuren, maar de kans is groot dat de regering-Biden haar medewerking verleent.
Europa
Volgens milieukoepel Transport&Environment (T&E) laat Californië de EU zo ver achter zich. Als de Europese vrachtwagenfabrikanten hun dominante concurrentiepositie willen behouden, zal ook de EU snel met strengere regels moeten komen, zegt de ngo. Californië is immers een bijzonder belangrijke economische speler: als land zou het de vijfde of zesde grootste economie ter wereld zijn. Bovendien wordt wetgeving uit de staat vaak overgenomen door een reeks andere Amerikaanse staten.
“Dit is de meest ambitieuze wet ter wereld op het gebied van vervuiling door vrachtwagens”, zegt Fedor Unterlohner van T&E. “En het is een rechtstreekse uitdaging voor het industriële leiderschap van de EU.”
Volgens Unterlohner zijn de Europese vrachtwagenfabrikanten in een bitse wereldwijde concurrentie verwikkeld op het gebied van emissievrije voertuigen, en kunnen zwakke EU-normen ze achteraan in het peloton doen belanden. “De EU heeft meer ambitie nodig tegen 2030 en een doelstelling van 100 procent in 2035, als de Europese vrachtwagenindustrie in de race wil blijven.”
Vervuiling
Zwaar vervoer speelt een grote rol in de CO2-uitstoot van transport. Als alle trucks samen een land waren, zouden ze de op drie na grootste uitstoter ter wereld zijn.
Het Europees Parlement en de regeringen debatteren momenteel over een CO2-reductiedoelstelling van 45 procent voor nieuwe vrachtwagens in 2030 en van 90 procent in 2040. Ruim onvoldoende, zegt T&E, want zelfs de eigen plannen van vrachtwagenfabrikanten zijn ambitieuzer. Volgens de ngo garandeert het huidige plan eigenlijk dat er in 2050 nog altijd dieseltrucks zullen rondrijden in de EU, wanneer de unie klimaatneutraal wil zijn.