BMW maakt loon managers afhankelijk van klimaatactie

Tegen 2030 wil BMW zijn CO2-uitstoot met een derde verlagen. Lukt dat niet, dan voelen de managers van het autobedrijf dat aan hun salaris.

Fran Herpelinck | 28 juli 2020
Alex Suprun Pi A Lkalz Be Unsplash
Op dit moment biedt BMW slechts één volledig elektrische wagen aan. Tegen 2023 moeten daar meer dan 10 modellen bijkomen.
Alex Suprun

Om zijn klimaatbeleid succesvol te maken, wil autobouwer BMW volop inzetten op elektrisch rijden. Op dit moment heeft het negen hybride modellen en slechts één volledig elektrische wagen in aanbieding: de i3, een stadswagen die al sinds 2014 op de markt is. Vanaf eind volgend jaar komen daar nog vijf modellen bij, waaronder een model Mini Cooper. Tegen 2023 moet de teller op twaalf types elektrische wagens staan, waarmee BMW er tegen 2030 op mikt om in totaal 7 miljoen elektrische wagens in omloop te hebben.

Directeur Oliver Zipse liet deze week verstaan dat milieubescherming steeds belangrijker moet worden in de bedrijfsvoering van BMW. "De strijd tegen klimaatverandering en onze omgang met grondstoffen zijn bepalend voor de toekomst van onze samenleving en dus ook voor de BMW-groep”, aldus Zipse.

In dat opzicht is niet alleen elektrisch rijden een speerpunt. Achter de schermen wil BMW zijn eigen vooruitgang beter monitoren en rapporteren, om op te kunnen maken of het met zijn klimaatbeleid resultaat boekt. Gebeurt dat niet, dan heeft dat een invloed op het maandloon van de managers van het bedrijf. De kans is klein dat BMW de komende jaren geen CO2-winst boekt, maar de autogroep wil naar eigen zeggen wel een signaal stellen. Het doet dat in navolging van bijvoorbeeld oliebedrijf Shell, dat het loon van zijn toplui laat afhangen van de CO2-uitstoot.

Bron: NOS, Autoblog

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!