Binnenkort 800 kilometer rijden met de vaste-stofbatterij van Samsung?

Onderzoekers van het Samsung Advances Institute of Technology (SAIT) en het Samsung R&D Institute Japan (SRJ) hebben een prototype voor een nieuwe vaste-stofbatterij met lange levensduur ontworpen. Door de nieuwe batterij zou het mogelijk worden om per laadbeurt tot 800 kilometer te rijden.

Sarah Verhaegen | 23 maart 2020
elektrische auto opladen
Met de nieuwe batterij van Samsung moeten elektrische wagens sneller opladen en verder rijden.

Het is volgens experts al een hele tijd duidelijk dat om een hogere actieradius te bereiken, we in de toekomst moeten overschakelen van traditionele ‘natte’ batterijen naar vaste-stofbatterijen. Daarmee kan een hogere energiedichtheid bereikt worden, en door de hogere geleidbaarheid is de laadtijd aanzienlijk korter. Ze hebben daarnaast ook een langere levensduur en zijn minder snel ontvlambaar.

Het grote verschil tussen ‘natte’ en vaste-stofbatterijen? De huidige ‘natte’ batterijen maken gebruik van een vloeibaar elektrolyt dat instaat voor het transport van de lithium-ionen tussen de kathode en anode van de batterij. Bij vaste-stofbatterijen daarentegen wordt gebruik gemaakt van een vaste geleider, die zorgt voor het laden.

Door de vloeibare elektrolyten uit de batterij te halen, krijg je veel compactere batterijen die tegelijk een veel hogere capaciteit hebben, en ook beter tegen de warmte kunnen. Vaste-stofbatterijen zullen dus minder warmtebestendige bescherming nodig hebben, wat ook wil zeggen minder gewicht voor een elektrische wagen om mee te voeren, en een langere levensduur.

Doorbraak

Een van de belangrijkste problemen bij vaste-stofbatterijen, is de vorming van dendriet: na verloop van tijd vormen zich op het einde van de batterijen kleine stukjes metaal, een soort van stalagmietjes, die er voor zorgen dat de levensduur van de batterij ingekort wordt en minder veilig wordt. Door in de vaste-stofbatterijen te werken met een laag van zilver en carbon van 5 micrometer dik (in plaats van de metalen elektrolyten), zou dit probleem van de baan zijn volgens Samsung.

Bereik neemt spectaculair toe

Volgens de onderzoekers van SAIT en SRJ zal de nieuwe batterij 1000 cyclussen meegaan. Dat wil zeggen dat je die 1000 keer kan op- en ontladen. Als je weet dat je – volgens Samsung - met een volle batterij 800 kilometer kan rijden, staan 1000 cyclussen garant voor 800.000 kilometer. Dat is meer dan je van de meeste motoren mag verwachten.

De volgende stap die Samsung wil nemen, is het prototype verder op punt te zetten. Ook de technologie om de batterijen in bulk te kunnen produceren moet nog op poten gezet worden. Dat zijn – naast de kostprijs - natuurlijk cruciale factoren die zullen bepalen of deze nieuwe ‘wonderbatterij’ kans op slagen heeft.

Bron: https://newatlas.com/energy/samsung-solid-state-ev-battery


Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!