Opinie

Bedrijven die uit eigen wil hun CO2-uitstoot aanpakken, verdienen méér dan applaus

Het recente vonnis waarbij Shell gedwongen werd om haar CO2-uitstoot gigantisch te verminderen, is een precedent voor alle grootvervuilers. Het mag echter niet gezien worden als een vingerwijzing naar het hele bedrijfsleven. Want in tegenstelling tot Shell en soortgenoten zijn heel wat 'gewone' ondernemingen, groot én klein, wel al uit eigen beweging bezig met oprecht te verduurzamen. Ze verdienen meer dan enkel applaus en een schouderklopje, zegt Dajo Hermans, oprichter van Forest Fwd, het eerste private bedrijf in ons land dat bedrijfsbossen creëert.

Dajo Hermans | 7 juni 2021
Kds Forest Forward Brugge 030321 6 Kopie
Van links naar rechts: Frank Missoul (Forest Fwd), Kristof Bol (United Experts) en Dajo Hermans (Forest Fwd).
©Foto Kurt bvba

Dat een bedrijf als Shell verplicht wordt om haar klimaataanpak drastisch aan te pakken, mag historisch genoemd worden. Het is een ongezien maatschappelijk signaal, dat tien jaar geleden nog ondenkbaar was. Het maakt meteen ook duidelijk dat de mindset binnen onze maatschappij effectief aan het veranderen is en langzaam maar zeker iedereen zal moeten volgen. Zelfs de economische grootmachten met hun vervuilende activiteiten.

Maar de bewustwording is al langer aanwezig in het bedrijfsleven en groeit van onderuit, wat goed is om tot een sterke basis te komen. Eind vorig jaar begon ik zelf aan een nieuw professioneel hoofdstuk met de opstart van de eerste private onderneming die “bedrijfsbossen” aanlegt en deze mee in de bedrijfsvoering integreert. Geen bossen of boompjes aan de andere kant van de wereld, maar vlakbij huis, in Vlaanderen. Op die manier sprak ik intussen ook al met tientallen sustainability managers van bedrijven in alle maten en gewichten - nota bene meer dan ooit een nieuw beroep.

Meer dan propere lucht kopen

Als grote spelers zoals Shell een duurzaamheidsmanager in huis halen, zou je nog kunnen denken dat het een verplicht nummertje is. Dat het van te moeten is. Maar als de gemiddelde kmo, zelfs de kleinere spelers, zo iemand aanstelt, is dat een positief teken aan de wand. Wat ik de voorbije maanden heb kunnen vaststellen, is dat sustainability managers bij onze kmo’s talrijk aanwezig zijn, dat ze bijna overal in de hogere bedrijfsregionen vertegenwoordigd zijn, en meestal een rechtstreekse lijn met de CEO hebben.

Het duurzaamheidsverhaal is zo bij veel ondernemingen meer dan window dressing geworden. Het woord greenwashing wordt in dat opzicht te vaak misbruikt door criticasters die ervan uitgaan dat ondernemers hun geweten per definitie ‘s morgens thuis laten. Niets is minder waar. Als een bedrijf beslist haar CO2-uitstoot aan te pakken, wil het anno 2021 in veel gevallen meer dan gewoon propere lucht kopen. Ze willen effectief uitzoeken hoe ze hun aanpak in hun bedrijfsvoering kunnen integreren. Hoe ze met hun verduurzaming de grootst mogelijk maatschappelijke impact kunnen creëren.

Stevige (fiscale) duw in de rug

Bedrijfsleiders die een voortrekkersrol spelen in die verduurzaming, moeten zich echter nog te vaak sussen met de idee dat ze investeren in de goede zaak. Het beleid lijkt zich in dat opzicht nog te weinig bewust van de maatschappelijke rol die steeds meer ondernemers willen opnemen. Ondernemers die nu het voortouw nemen qua klimaataanpak, zouden beleidsmatig dan ook meer gestimuleerd mogen worden.

Kmo’s hebben tal van mogelijkheden om hun CO2-uitstoot te verminderen: van reductie van het wagenpark of de overstap naar elektrische wagen, over een doorgedreven digitalisering, tot het effectief ingrijpen in het productieproces. Maar nog te vaak wordt dit soort transformaties als een evidentie gezien. Nochtans is het geen vanzelfsprekendheid om zomaar het personeel, de klanten of de leveranciers mee te krijgen. Wie toch uit eigen beweging de eerste stap zet, verdient van het beleid meer dan enkel een applaus en zou beloond moeten worden met een stevige (al dan niet fiscale) duw in de rug.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!