MVO

Bedrijven die investeren in duurzaamheid zien omzet groeien

ING vroeg meer dan 200 bedrijven in de VS naar de impact van duurzame strategieën. Naast kostenbesparingen en positieve merkbekendheid blijkt dat hogere inkomsten de belangrijkste drijfveer zijn om te verduurzamen.

Lien Moris | 16 februari 2018
Pexels Photo 443383

Aan het onderzoek namen 210 financieel directeurs van ondernemingen in de Verenigde Staten deel. Zij vertegenwoordigden diverse sectoren, waaronder manufacturing, technologie en consumptiegoederen. Bijna twee derde van de bedrijven maken een omzet tussen de 500 miljoen en 5 miljard dollar.

Motor voor omzetgroei

Op de vraag waarom de respondenten beslissen om een duurzaam project op te starten, bijvoorbeeld om de energie-efficiënte van het bedrijf te verbeteren, verwees 39 procent in eerste instantie naar omzetgroei. Daarna volgen kostenbesparingen (35 procent) en merkreputatie (30 procent).

“We zijn getuige van een belangrijke verschuiving in de visie van bedrijven op duurzaamheid”, zegt Gerald Walker, chief executive bij ING Americas. “Duurzame strategieën worden ingezet als een motor voor omzetgroei. Daarnaast blijkt dat financieel verantwoordelijken de sleutel in handen hebben om de economische waarde van duurzame strategieën te ontsluiten.”

Geïntegreerde aanpak

Het onderzoek legt ook de invloed van een geïntegreerde, overkoepelende duurzaamheidsstrategie bloot. Bij bedrijven die zulke strategieën toepassen, noemt 43 procent omzetgroei een belangrijke drijfveer. 87 procent heeft een hogere omzet gedraaid door duurzame projecten op te starten, terwijl 65 procent een betere kredietrating zag. Bij bedrijven die op het gebied van duurzaamheid minder ver staan, dalen die cijfers tot respectievelijk 34, 67 en 51 procent.

Verder geeft het rapport aan dat er een toenemende vraag is naar groene financiering. “We bevinden ons op een keerpunt”, vertelt Leonie Schreve, global head of Sustainable Finance bij ING. “Uit ons onderzoek blijkt dat grote bedrijven een nieuw soort investeerders aantrekken, die focussen op maatschappelijk verantwoorde beleggingsmandaten. We verwachten dat deze trend zich ook bij kleinere ondernemingen doorzet. We zien al dat steeds meer kleine bedrijven groene obligaties uitgeven en groene leningen aangaan.”

Raadpleeg hier het rapport 'From Sustainability to Business Value — Finance as a Catalyst'.

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!