Batterijproducent van Volkswagen claimt nieuwe doorbraak
De Chinese batterijproducent Gotion High Tech is klaar om een nieuwe batterij op schaal te produceren. Met de LMFP Astroinno batterij zou een elektrische wagen tot 1.000 km op één laadbeurt halen, met een levensduur van twee miljoen kilometer.
De elektrische auto’s met het grootste bereik vind je momenteel terug bij Tesla, Mercedes en Lucid. Alle drie hebben ze modellen die zo’n 650 km rijden met één laadbeurt. Grotere afstanden leken lange tijd onhaalbaar. Daar wil het Chinese bedrijf Gotion High Tech nu verandering in brengen: tijdens de twaalfde Gotion Technology Conference stelde het zijn nieuwe batterijcel en -pack voor. Deze L600 Astroinno batterij zou een elektrische auto tot 1.000 km van stroom kunnen voorzien.
Verschillende recepten
Autobatterijen maken standaard gebruik van lithium gecombineerd met enkele andere chemische elementen. Vooral NCM (nikkel – kobalt – mangaan) en NCA (nikkel -kobalt – aluminium) zijn daarbij erg populaire combinaties. Maar de beschikbare reserves van kobalt zijn vooral in Congo te vinden, waar er nog vaak kinderarbeid aan te pas komt. De productie van nikkel kon in het verleden moeilijk gelijke tred houden met de stijgende vraag. Daarom wordt steeds vaker gekeken naar alternatieven.
Een zo’n alternatief is lithium-ijzer-fosfaat (LFP). Onder andere Tesla gebruikt LFP voor de basisversie van de Model 3. De energiedichtheid van die batterijen ligt momenteel nog een stuk lager. Maar in vergelijking met NCM zijn LFP-batterijen goedkoper terwijl ze toch een lange levensduur hebben.
Nieuwe combinatie
De voorbije tien jaar werkte de Chinese batterijproducent Gotion High Tech aan een soort ‘best of both worlds’. Door LFP te combineren met het goedkope en alomtegenwoordige mangaan verkregen ze een batterij die volgens hen meer energie kan opslaan per kilo dan de huidige NCM-batterijen. Op het niveau van een volledig batterijpack, dus inclusief bedrading, koeling en structurele elementen, claimen ze 190 Wh/kg. Die prestaties zijn niet enkel te wijden aan de nieuwe chemische samenstelling van de batterijcellen. Het batterijpack is zo ontworpen dat er minder materiaal nodig is voor de structuur, de koeling en de bedrading. Daardoor is het hele pakket minder zwaar en kon Gotion de hoeveelheid bedrading verminderen van 303 meter naar 80 meter.
De LMFP Astroinno batterij zou een levensduur halen van 1800 cycli, wat overeenkomt met ongeveer twee miljoen kilometer in een elektrische wagen. Een EV met Astroinno batterij zou bovendien op 18 minuten kunnen snelladen. De batterijen gaan in 2024 in massaproductie. Gotion plant alvast een nieuwe batterijfabriek met een prijskaartje van 2,3 miljard dollar in de Amerikaanse staat Michigan. Volkswagen, dat bijna een kwart van de aandelen van Gotion High Tech in handen heeft, zou al stappen ondernomen hebben om de Astroinno batterijen af te nemen.
Bron: Arenaev.com, prnewswire.com, cleantechnica.com
SDG
