Plus Barcelona experimenteert met autovrije 'superwijken'

Bruisend Barcelona beschikt sinds kort over enkele opvallend rustige plekken. In zes autovrije ‘superwijken’ zijn straten en parkeerplaatsen vervangen door bomen, speeltuintjes en zelfs een looppiste. De radicale ommekeer moet bewoners beschermen tegen lawaai en luchtvervuiling en meer veilige speel- en wandelruimtes creëren.

Katleen Put | 2 januari 2020
Barcelona Foto Kirk Fisher Pixabay
Barcelona wil meer veilige en gezonde publieke ruimtes creëren.

Voorlopig zijn er nog maar zes ‘superwijken’, maar Barcelona wil er de komende jaren nog veel meer realiseren. De wijken bestaan telkens uit een tiental woonblokken die worden samengebracht in één autovrije zone. Alleen noodzakelijke wagens, zoals ambulances, mogen stapvoets de zone binnen. Parkeren gebeurt onder de grond en bewoners worden gestimuleerd om zoveel mogelijk het openbaar vervoer te gebruiken. De betere luchtkwaliteit in de superwijken kan op termijn honderden en zelfs duizenden levens redden.

Ruimte herverdelen

Naast gezondheid is er nog een andere belangrijke reden waarom Barcelona autovrije wijken realiseert. “Wagens nemen in onze stad maar liefst 60 procent van de publieke ruimte in”, zei locoburgemeester Janet Sanz onlangs in een interview voor BBC. “Door die ruimte te herverdelen, steunen we groepen die tot nu toe vooral op het voetpad aangewezen waren.” Spelende kinderen, joggers, wandelaars: iedereen die in een zogenaamde superwijk woont, beschikt plots over veel meer buitenruimte. Dat voordeel weegt zwaarder dan de eventuele nadelen, zoals autobezitters die hun wagen niet meer voor de deur kunnen parkeren.

“Vooral mannen nemen de wagen”

De indeling van de superblokken gebeurt niet willekeurig, maar op basis van inwonersdata. Via sensoren, bewakingscamera’s en zelfs telecomnetwerken beschikt Barcelona immers over heel wat publieke gegevens. Die data wil het stadsbestuur gebruiken om een écht inclusief beleid te voeren. “De meeste steden zijn gebouwd op maat van hoogopgeleide blanke mannen, die veel met de wagen rijden”, stelt assistent-professor Catherine D’Ignazio van het Massachusetts Institute of Technology. “Die focus op de auto werkt niet voor iedereen. Zo zien we dat vrouwen, kinderen en oudere mensen zich vaker met het openbaar vervoer verplaatsen. Door de mobiliteitspatronen van alle inwoners objectief in kaart te brengen, kunnen steden als Barcelona beslissingen nemen die echt in het algemeen belang zijn.”

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.