Plus Baggerschip Jan De Nul vaart op 100 procent biobrandstof

Een schip van de Belgische baggeraar Jan De Nul vaart voortaan op biobrandstof geproduceerd uit afvalstromen. Daarbij komt er geen klassieke diesel en geen zwavel meer aan te pas.

Inès Aoun | 6 november 2019
Beach Replenishment Middelkerke Belgium

De scheepvaart draait nog voornamelijk op een afvalproduct van de olieraffinaderijen. De sector is bijgevolg verantwoordelijk voor maar liefst 15 procent van de wereldwijde zwavel- en stikstofuitstoot. Maar er zijn strengere regels op komst. De uitdaging is niet min want voor schepen op elektriciteit of waterstof is het nog net te vroeg.

Evenwaardig aan diesel

Het Nederlandse GoodFuels biedt een milieuvriendelijk alternatief. Het maakt biobrandstof uit restafval van de pulp- en papierindustrie (tallolie) en voegt daar frituurvet aan toe. Het eindproduct is evenwaardig aan gewone diesel waardoor het in dieselmotoren kan gebruikt worden, zonder dat die aangepast moeten worden. De biobrandstof stoot volgens GoodFuels 80 procent minder CO2 uit en 37 procent minder stikstof. Het grote voordeel is dat het goedje zwavelvrij is. De Nederlanders hebben kleppers als IKEA en Heineken over de streep getrokken om met hen in zee te gaan. Nu volgt ook Jan De Nul.

80 procent CO2-neutraal

De baggeraar zal de groene brandstof gebruiken voor een schip dat onderhoudswerken uitvoert in de Benelux. Bart Praet, afdelingshoofd Baggerwerken Benelux bij Jan De Nul Group: “Door deze ingreep zijn we voor minstens 80 procent CO₂-neutraal.

“Onze energietransitie kan vandaag beginnen”, vult Michel Deruyck aan, hoofd Energiecel binnen Jan De Nul Group.“Doordat we in continu overleg zijn met motorenfabrikanten en andere leveranciers, weten we wat technisch mogelijk is. We blijven innoveren om duurzaam en rendabel te blijven in onze sector, en om onze klanten alternatieven te kunnen aanbieden.”

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.