Plus Autobouwers zullen strengere CO2-uitstootnormen niet halen

Vanaf 2021 verstrengt Europa de uitstootnormen voor alle nieuwe auto's van 130 g CO2/km naar 95 g CO2/km. De grote autoconstructeurs lijken de norm niet te zullen halen, met boetes tot 1 miljard euro per constructeur tot gevolg.

Koenraad Coel | 19 april 2019
File Alexander Popov 725170 Unsplash

Personenwagens zijn verantwoordelijk voor ongeveer 12 procent van de totale CO2-uitstoot in de Europese Unie. Daarom zet de EU al sinds 2009 in op uitstootnormen voor nieuwe wagens. De eerste richtlijn bedroeg 130 gram CO2 per kilometer en was van toepassing vanaf 2015.

Vanaf 2021 geldt een strengere uitstootnorm van 95 gram van CO2 per kilometer voor alle nieuwe wagens. Concreet wordt er een gemiddelde gemaakt van het wagenaanbod van de constructeur. Als de constructeur de norm niet haalt, doordat hij bijvoorbeeld te veel vervuilende auto's in de aanbieding heeft, kan die daarvoor een boete krijgen van 95 euro voor elke gram boven de richtlijn en dat pér verkochte wagen.

Stijging

Pittig detail: van de twintig best verkochte merken in Europa, haalde geen enkele constructeur de norm in 2018. De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenwagens in Europa is sinds 2007 wel aanzienlijk afgenomen, maar vanaf 2017 zit ze opnieuw in een stijgende lijn. In 2018 steeg de gemiddelde uitstoot van nieuwe wagens terug naar 120,5 gram CO2 per kilometer.

Studiebureau JATO ziet twee grote oorzaken voor de nieuwe stijging. Die zou voor een deel te wijten zijn aan de dalende populariteit van dieselwagens. Dieselmotoren stoten meer fijn stof uit, maar ook minder CO2 dan hun tegenhangers op benzine. Tegelijkertijd verkopen zware SUV’s steeds beter, ook al horen ze bij de slechtste modellen van de klas qua uitstoot. In 2018 kwamen er 16 nieuwe SUV modellen op de markt en steeg hun gemiddelde uitstoot met 1,4 gram per kilometer.

500 miljoen euro boete

Wat betekent dat concreet voor België? De Belgische sectorfederatie Febiac verwacht dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens niet onder de 115 gram per kilometer raakt tegen 2021. Dat zegt Michel Martens van Febiac aan De Tijd. Zelfs rekening houdend met het systeem van ‘supercredits’, waardoor elektrische en hybride auto’s harder doorwegen, zou komt de uitstoot neer op 105 gram per kilometer of nog steeds 10 gram boven de richtlijn. Gezien de Belgische markt elk jaar goed is voor 550.000 verkochte auto’s, zouden constructeurs dus 500 miljoen euro moeten neertellen.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.