MVO

67 ton minder voedselafval bij IKEA België in 2018

In 2018 heeft IKEA België 67 ton minder voedselafval en 288 ton minder CO2 geproduceerd in vergelijking met 2017. Dat is het resultaat van een ambitieus programma dat IKEA twee jaar geleden wereldwijd heeft opgestart. “We geloven dat haalbare doelen op korte termijn belangrijk zijn bij het aanpakken van algemene problemen, zoals voedselafval.”

Lien Moris | 14 februari 2019
3 Million Meals Saved Ikea Food
IKEA

Het voedselafval in alle winkels met 50 procent terugdringen voor eind augustus 2020: dat is het doel van het ‘Food is Precious’-initiatief dat IKEA twee jaar geleden lanceerde. Sindsdien belandde wereldwijd meer dan 1,4 miljoen kilo voedsel – het equivalent van drie miljoen maaltijden – niet in de afvalbak. In België gaat het om 67 ton. Bij die besparing werd bovendien 288 ton minder CO2 uitgestoten. In 2018 won IKEA Food België nog de Food Waste Awards in de categorie Horeca, Catering en Events.

Slimme weegschaal

Tijdens de eerste fase van het project wilde IKEA vooral de hoeveelheid voedsel die wordt weggegooid bij de dagelijkse activiteiten in de winkels beperken. Dat leidde tot nieuwe procedures in veel IKEA-keukens. In meer dan de helft van alle IKEA-winkels worden in de restaurants en bistro’s slimme weegschalen gebruikt om het weggegooide voedsel te wegen en te registreren. De andere winkels zijn die oplossing volop aan het voorbereiden. Sommige winkels hebben hun voedselafval intussen verlaagd met 50 procent of meer.

Bewustmaking

In de volgende fase wil IKEA onderzoeken hoe het klanten kan aanzetten minder voedsel weg te gooien als ze een hapje eten in het woonwarenhuis. “We willen mensen inspireren om hun eigen gedrag omtrent voedselafval in vraag te stellen en aan te passen”, zegt Cihan Kökler, Food Country Operations Manager bij IKEA België.

Uit een eerste onderzoek in een aantal winkels blijkt dat de etensresten drastisch kunnen worden verlaagd door een combinatie van maatregelen: enerzijds kleine veranderingen doorvoeren in de procedures en anderzijds klanten en medewerkers bewuster maken van voedselafval.

Bron: IKEA

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!