Plus 40 kilometer extra fietspaden in Brussel

Brussel gaat 40 kilometer aan rij- en parkeerstroken omvormen tot extra brede fietspaden. Door fiets- en wandelverkeer te stimuleren wil de stad het openbaar vervoer ontlasten tijdens de versoepeling van de coronamaatregelen.

Koenraad Coel | 30 april 2020
Brussels Bike Dewang Gupta Uq S0Iys Ohlg Unsplash
Er komt meer ruimte voor fietsers in Brussel.

Het plan om meer fietsinfrastructuur te creëren, komt van Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt. Ze wil op die manier de hoofdstad voorbereiden op de vernieuwde instroom van pendelaars als de exitstrategie van start gaat. “Deze fase van de exitstrategie vraagt om radicale beslissingen, zodat iedereen zich veilig en met voldoende afstand kan verplaatsen”, zegt Van den Brandt in Het Laatste Nieuws: “Daarom vragen we aan wie gezond is en geen grote afstand moet afleggen, om dat met de fiets te doen. Laat het openbaar vervoer aan hen die het echt nodig hebben.”

Fietscorridors naar de binnenstad

De focus van het plan ligt op de grote invalswegen en centrale verkeersassen zoals de Wetstraat, de Keizer Karellaan en de Louizalaan. In de Wetstraat bijvoorbeeld wordt een van de vier rijstroken voorbehouden voor fietsers. Zo ontstaan fietscorridors die verbonden zijn met bestaande fietspaden, zodat fietsers uit Vlaanderen en Wallonië vlot tot in de binnenstad raken. Ook de Middenring krijgt er heel wat broodnodige fietsinfrastructuur bij. Op de Kleine Ring worden vooral missing links verholpen, zoals aan het Zuidstation. De stad maakte eerder al een woonerf van de Vijfhoek binnen de Kleine Ring in het kader van de exitstrategie. Een deel van de nieuwe fietspaden is enkel bedoeld als voorlopige ingreep tijdens de versoepeling van de coronamaatregelen. Maar een aantal rij- en parkeerstroken zullen ook permanent omgevormd worden.

Verder lezen?

Maak een profiel aan en lees Susanova nu 1 maand gratis.

SDG

Industrie, innovatie en infrastructuur Duurzame steden en gemeenschappen Klimaatactie