MVO

25 Britse retailers waaronder Lidl en Aldi scharen zich achter SDG’s

Meer dan 25 Britse supermarkten en winkelketens gaan samen de meest nijpende sociale en ecologische uitdagingen uit hun sector aanpakken, met de Duurzame Ontwikkelingsdoelen als kader. Onder hen grote namen als Marks & Spencer, Ikea, Aldi, Lidl en John Lewis.

Stefanie Holvoet | 16 maart 2018
Igor Ovsyannykov 852772887
Foto door Igor Ovsyannykov

De mode-industrie ligt al geruime tijd onder vuur. De productie van kleding is vervuilend: na de landbouw verbruikt de kledingsector wereldwijd het meeste water, de textielindustrie is verantwoordelijk voor 10 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot en 5 procent van de afvalberg bestaat uit textiel. Bovendien worden de kleren vaak in erbarmelijke omstandigheden gemaakt. Ook op de enorme hoeveelheid plastic verpakkingen in supermarkten weerklinkt steeds meer kritiek.

5 SDG's

25 Britse bedrijven engageren zich nu om duurzamer te gaan werken. Ze scharen zich achter het Better Retail Better World-initiatief van het Britse Retail Consortium (BRC). Die strategie vertrekt van vijf van de zeventien Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties: SDGs 8 (Waardig werk en economische groei), 10 (Ongelijkheid verminderen), 11 (Duurzame steden en gemeenschappen), 12 (Verantwoorde consumptie en productie) en 13 (Klimaatactie).

Geen ontbossing meer in 2030

Concreet gaat het zowel om algemene doelstellingen zoals het terugdringen van de CO2-uitstoot en, indien van toepassing, meer hernieuwbare energie gebruiken. Voor ontbossing klinken de voornemens een pak concreter: “samenwerken om ontbossing tegen te gaan, zodat er tegen uiterlijk 2030 niet langer ontbost wordt”. Andere opvallende voornemens zijn om tegen 2020 minder afval te storten, het waterverbruik in kaart te brengen en kritieke grondstoffen op een verantwoorde manier te ontginnen.  

Update om de 2 jaar

Het BRC zal geregeld over de voortgang van de doelstellingen communiceren en goede praktijken delen. Tegen 2020 buigen de retailers zich over een nieuwe korf maatregelen. Dat willen ze om de twee jaar doen tot 2030, “zodat we inspelen op een snel veranderende wereld”, klinkt het op Twitter. 

Bron: British Retail Consortium

Probeer Susanova gratis uit!

Wilt u meer dan alleen nieuws? Al onze plusartikels, reportages en analyses lezen? Kies dan voor een proefabonnement van een maand!